Per 1 februari stoppen wij met het veilig mailprogramma Zivver. We gaan per deze datum gebruik maken van Zorgmail. Tijdens de overgang kan het zijn dat er tijdelijk geen gebruik gemaakt kan worden van het veilig mail programma.
Veelgestelde vragen
Afhankelijk van je vraag of situatie, kun je als volgt contact opnemen:
Heb je een vraag? Raadpleeg eerst onze FAQ met de meestgestelde vragen.
Heb je een verwijzing vanuit een zorgverlener? Meld je dan hier aan.
Heb je geen verwijzing, maar wel behoefte aan zorg? Kijk dan hier voor jouw mogelijkheden.
Wil je als bedrijf contact opnemen? Kijk dan hier voor jouw mogelijkheden.
Nee, we bieden zorg aan iedereen die klachten ervaart. Je kunt dus ook bij ons terecht als je geen verwijzing hebt. Wees vrij om een gesprek aan te vragen.
Dat geldt ook voor zorg die niet wordt vergoed. Denk daarbij aan aanpassingsstoornissen, relatieproblemen, werkgerelateerde problemen en enkelvoudige fobieën. Het gaat hierbij om problemen die vaak kortdurend te behandelen zijn, waardoor je meestal slechts enkele gesprekken nodig hebt. Sommige zorgverzekeraars bieden wel een tegemoetkoming in de kosten voor behandeling vanuit de aanvullende verzekering. Raadpleeg hiervoor je verzekeringspolis. Ook bieden sommige werkgevers een vergoeding voor zorg- en vitaliteitstrajecten, raadpleeg hiervoor je werkgever of bedrijfsarts.
Psychologische hulp wordt gedeeltelijk vergoed vanuit de basisverzekering in Nederland, maar niet in elke situatie. Om aanspraak te maken op vergoeding van psychologische hulp, is meestal een verwijzing van de huisarts nodig. De huisarts beoordeelt de situatie en verwijst indien nodig door naar een instelling. Zonder verwijzing is psychologische hulp nog steeds mogelijk, maar deze wordt dan niet vergoed door de basisverzekering. Er zijn uitzonderingen:
Er zijn aanvullende verzekeringen die psychologische hulp vergoeden. Raadpleeg je polisvoorwaarden om te weten welke vergoedingen specifiek voor jou van toepassing zijn. Neem bij twijfel contact op met je zorgverzekeraar voor specifieke informatie.
Sommige werkgevers vergoeden kosten van psychologische hulp of vitaliteitstrajecten. Zeker wanneer je klachten ontstaan vanuit werkgerelateerde situaties. Het is in het belang van de werkgever om de vitaliteit van werknemers te beschermen. Ga de mogelijkheden voor vergoeding na bij je werkgever of bedrijfsarts of bekijk onze pagina voor bedrijven.
Overige informatie betreft vergoeding binnen de basisverzekering:
Basis GGZ: De vergoeding voor psychologische hulp valt onder de basis Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ). Er zijn verschillende behandeltrajecten binnen de basis GGZ, afhankelijk van de ernst en complexiteit van de problematiek.
Eigen risico: Voor psychologische hulp geldt het verplichte eigen risico. Dit betekent dat je eerst een bedrag moet betalen (in 2023 is het verplichte eigen risico €385 per jaar) voordat de vergoeding vanuit de basisverzekering van toepassing is.
Vergoeding per behandeltraject: De vergoeding voor psychologische hulp verschilt per behandeltraject. Er zijn vier zogenaamde zorgproducten (Kort, Middel, Intensief en Chronisch) met elk een eigen vergoedingsbedrag. Het behandeltraject wordt bepaald door de psycholoog op basis van de ernst van de klachten.
Contract met zorgverzekeraars: Psychologen en GGZ-instellingen moeten een contract hebben met zorgverzekeraars om in aanmerking te komen voor vergoeding vanuit de basisverzekering. Controleer daarom vooraf of de psycholoog of GGZ-instelling een contract heeft met jouw zorgverzekeraar.
We zijn te bereiken op het telefoonnummer 024-6754453. Bij het bellen hoor je een bandje met een keuzemenu. Deze vertelt hoe en waar je jouw vraag het beste kunt stellen. Ons secretariaat neemt zo snel mogelijk contact met je op.